Sinds de komst van Max Verstappen in de Formule 1 zijn er meer Nederlanders fan geworden van de Formule 1. Max wordt dan ook gezien als Nederlandse held in de race wereld, niet voor niets want hij wist meerdere malen het podium te behalen.
Naast Max Verstappen zijn er nog talloze andere Nederlanders die hun geld verdienen met autosport. Bijvoorbeeld in de Dakar Rally of de Formule E. Een ding is zeker voor de autosport moet je meer dan fit zijn. In dit artikel zoomen we in op de vraag waarom je zo fit moet zijn voor de autosport.
In de minima/maxima verhouding speelt ook de bestuurder een rol
Als auto fanaat heb je vast weleens gehoord van de minima/maxima verhouding. Misschien is dit wel helemaal nieuw voor je. We leggen deze verhouding daarom graag nog een keertje voor je uit. De minima/maxima verhouding gaat uit van minimaal gewicht en maximaal vermogen. Zo worden de beste snelheidsprestaties behaald. Natuurlijk moet er op hoog niveau met meer aspecten rekening gehouden worden. Dus is dit absoluut niet het enige waar ze naar kijken, maar het blijft een grote rol spelen.
Je ziet dit ook terug bij bijvoorbeeld drift auto’s, deze worden zoals dat heet gestript om gewicht te verliezen. Een populaire driftauto is de BMW 3-serie, dit komt door de kracht en de achterwielaandrijving. Naast het strippen worden er vaak meer upgrades uitgevoerd, door een BMW specialist. Een van de simpele manier om te strippen is de achterbank en het reservewiel eruit te halen.
De welbekende G-krachten spelen met het lichaam van een coureur
De G-krachten die je zelf waarschijnlijk weleens ervaren hebt in een achtbaan of vliegtuig, zijn ook bij coureurs sterk aanwezig. Om deze krachten te kunnen weerstaan, moet het lichaam fit zijn. Met name het hart en de spieren die directe klappen opvangen moeten getraind zijn.
G-krachten is een term afgekort van gravitatie krachten, oftewel zwaartekracht. Bij hogere snelheden en abrupte remacties voel je deze G-krachten. Bij veel G-krachten wordt je in eerste instantie misselijk, waarna zelfs flauwvallen kan volgen. Bij een crash met een grote hoeveelheid G-krachten is het risico op letsel een stuk groter.
Sturen en remmen doe je met spieren
Om te kunnen sturen met een race/rally auto heb je genoeg kracht nodig. Niet al deze auto’s hebben stuurbekrachtiging of andere hulp. Sterker nog, een sportieve auto stuurt vaak zwaarder dan een normale auto. Daarnaast moet er flink geremd worden in een bochtig circuit, hier is dan ook genoeg kracht vanuit de benen voor nodig.
Ook de core spieren mogen coureurs niet overslaan tijden hun training. Dit is om het lichaam te ondersteunen tijdens de zware en vaak langdurende ritten. Het is dus niet voor niets dat de meeste racers slank zijn. In de Formule 1 is een aantal jaar geleden de regel ingevoerd dat een coureur minimaal 80 kilogram moet wegen. Zo kunnen de rijders een gezond gewicht behouden en genoeg spiermassa opbouwen.